6 februari 2011

Vad är lycka?

Har följt TV-serien "Jakten på lycka" lite sporadiskt och tycker att det är ett intressant tema vad människor definierar som lycka. Helt klart är i alla fall att pengar inte betyder lycka, men trots allt gör att vi kan uppfylla en del av våra drömmar för att skapa oss lycka. Lyckan ser också olika ut från person till person eftersom vi har olika personligheter. Det som är lycka för mig är kanske inte lycka för någon annan.

Jag är lycklig när jag har mina barn och barnbarn omkring mig, när jag får skratta och umgås med mina underbara vänner, när jag utför ett bra jobb och när jag får möjligheten att göra andra människor lyckliga, om så bara genom ett litet leende. Lycka för mig är också att se en snöflinga komma dansande, att se stjärnorna gnistra på himlavalvet, en spindels vackra väv glittrande av morgondagg, att höra fiskmåsens skriande och se dess vingslag över havet en sommardag... ja listan kan göras milslång! Jag är lycklig över att jag kan se de små små tingen i vardagen, även om jag givetvis har dagar då dessa inte är så tydliga.


Fredag kväll var jag barnvakt åt min minste musketör när mor och far var på bio med de två äldsta musketörerna. DET var stor lycka! Att få känna hans små armar runt min hals, få blöta pussar och en blick som talar om att han älskar sin mormor - det är en gränslös kärlek utan några som helst obligationer! Så som all kärlek borde vara i sin enkelhet.
Lördag kom yngste sonen med flickvän och eftersom vi inte setts på en månad nu blev jag lycklig bara av att se hans stora vältränade kropp och hans leende, att få en varm kram som utan ord talade om att han älskar mig också. DET är lycka!
Lördag kväll med härliga vänner på ett stort dansgolv... skratt, prat, vin och dans, dans, dans!  Och på samma dansgolv se den vackraste, klokaste och roligaste dottern i hela världen dansa loss med sina vänner och vara stolt över att vi är mor och dotter. DET är också lycka!
Att få ett telefonsamtal eller ringa till sonen i Skåne och prata om vardagliga ting, höra hans röst och veta att han är lycklig med sin fina Elin. DET är lycka!
Nybakt bröd till eftermiddagens ljusparty med mina goa vänner, mamma och syster.. värme och gemenskap några timmar en söndageftermiddag! DET är också lycka.... líksom en kväll i soffhörnan, en stickning och en bra film eller en uppslukande bok.
Och naturligtvis att få krypa upp i famnen hos någon man älskar...

Vad är lycka för Dig?

11 kommentarer :

delfinolins hälsoblogg sa...

Lycka för mig är att jag som nu äntligen får må så bäst jag kan, så att jag orkar o kan njuta av livet, tillsammans med mina nu vuxna barn osv :)
Att få känna glädje o skratta bara för att livet känns så bra utan nå'n särskild anledning alls :)
Inga pengar o materiella ting i världen kan ersätta själslig lycka o glädje - och att få vara frisk :)
Varma kramen med lycka till dig o dina fina goa NU :D

Maria Björkman sa...

Lycka är vår dotter. Lycka är vår kärlek (långvarig, prövad och slitstark). Lycka är ro och stillhet. Lycka är balans. Lycka är också ruset genom kroppen av riktigt häftig musik. Lycka kan vara både stilla och busig.

anette sa...

Vilken fantastisk rik helg av lycka du har haft Pia ..
Önskar dig nu en Godnatt..
Kram

Anna sa...

Godmorgon!
Ja lycka kan vara mycket, att familjen får vara frisk, att mamma fortfarande känner igen mig, att få ett leende när man kommer till jobbet, listan kan göras lång.

Jag är lycklig :)

Kram

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Just nu heter lycka för mig Milton.

Kim M Kimselius sa...

Lycka för mig är att få vara tillsammans med min man och mina hundar, och att få skriva mina böcker. Kram Kim

Pia sa...

Tack för att Ni delar med Er!

Den röda tråden är kärlek!
Kram till Er alla.

Anonym sa...

Min son, min familj, mina vänner och att ha hälsan.

Kram!

Kvinna med mycket upplevt och ännu mera kvar att upptäcka. sa...

Kan vara så enkelt som att ligga i sänge, lyssna på bra musik och läsa bloggar.

Anonym sa...

Barnen,choklad,mannen ups satte jag choklad före mannen? ;) Blommor, solljus, glada vänners lag, kopp kaffe, en varm dusch, en smekning, mammas köttbullar och en herrans massa annat stort som smått.

Pia sa...

Vilka härliga tankar om lycka jag får ta del av!
Kramar om Er alla!