12 januari 2015

Vanans makt...

Läste idag en artikel i Uppsala Nya Tidnings nätbilaga om en man som ändrade 40 vanor på ett år!

" Micael Dahlén är rockstjärneprofessorn som tog tjänstledigt för att ägna sig åt sin nyfikenhet. Det slutade med 40 förändrade vanor och bevis för att förändring inte behöver ta tid". Klicka HÄR för att komma till artikeln.

Han beskriver ur ett intressant perspektiv hur lätt det egentligen är att förändra en vana om man gör det 7 dagar i rad. Det gjorde att jag började fundera över vilka vanor som styr mitt liv och vad jag skulle vilja förändra, eftersom jag börjat titta på saker och ting ur ett vidare perspektiv. Själv tycker jag att förändring är svårt, det krävs mycket självdisciplin för att ändra på saker även om det inte är oöverstigliga förändringar och är alltid bekvämare att följa den "gamla vanliga stigen". Men vad händer då?? Just det! Ingenting!!

40 vanor var väl att ta i, men jag skulle lätt kunna ändra 7 vanor som skulle förändra saker i rätt riktning för min del. Vilka, kan man ju då nyfiket undra?

Jobbar på att ändra min träningsovilja till en träningsvilja! Är inte där än men på god väg.
Kosten och sockret! Är i början av en svårare förändringprocess, där vanans makt är extremt stor och karaktären fortfarande påverkbar men på väg. 

Under kvällens meditation, som jag först inte tyckte gav mig så mycket efteråt men jag sedan kom fram till att den faktiskt gjorde, insåg jag vikten av att börja stänga av mitt medieberoende. Förresten, ordet beroende har så negativ klang, så egentligen vill jag inte använda mig utav det uttrycket. Jag föredrar att kalla den min medienyfikenhet. Jag kommer hädanefter att en kväll i veckan inte sätta på vare sig TV eller dator och låta telefonen vara. Inte det lättaste, för dessa är mitt sällskap på kvällarna, men det finns ju så mycket annat att göra. Som till exempel att skapa nya bättre vanor. Återkommer om dessa... 

Aristoteles ska en gång ha sagt: "Vi är vad vi upprepade gånger gör. Skicklighet är därför inte en handling utan en vana."

Inga kommentarer :