1 juli 2010

Sommar i mitt lilla paradis...

Som de flesta pittoreska småstäder som ligger vid vattnet, så blommar även min lilla stad upp sommartid. Gatorna fylls av människor man aldrig sett, till skillnad mot annars när man hejar både åt höger och vänster när man är på sta´n. Det blir liv och rörelse.. massor av roliga evenemang och fullt på alla utomhusserveringar. På gott och ont!!
Vi bofasta på orten har till och med fått höra av sommargäster på Flygfyren, som är vår stora ICA-affär, att vi borde ha speciella dagar att handla på så att de skulle få handla i fred!! Har man hört något dummare?! Det är kö överallt, för att inte tala om hur lite parkeringsplatser det finns. Är man ledig så spelar det ingen roll, men att de vardagliga sakerna man måste uträtta efter arbetsdagens slut ska behöva ta dubbelt så lång tid är ingen höjdare direkt. Nu bor jag nästan mitt i centrum, ett stenkast från händelsernas mitt, så jag behöver aldrig leta parkering, och jag kan sitta på min balkong en ljummen sommarkväll och höra musiken nerifrån sta´n om jag inte har lust att trängas med människor, så allt har sin bak- och framsida!!

Ikväll är det Julinatta, med diverse uppträdanden lite här och där, köpmannaföreningen har den del butiker öppna till sena kvällen och det är invigning av sommarens konst i ån, se inlägg här, som jag kommer att visa smakprov från de närmaste dagarna. Imorgon börjar Norrtälje Jazzdagar och jag som inbiten jazzälskare kommer att få ett litet lystmäte tillgodosett om jag väljer det, eftersom det spelas musik på i stort sett alla krogar i sta´n. Och naturligtvis ska jag det! Jag sitter just nu och försöker bestämma mig för vilken restaurang jag ska boka bord på eftersom särbon och jag tänkte äta en bit mat ute på lördag kväll.


Hur som helst så älskar jag mitt lilla paradis oavsett om det är sommar med liv och rörelse eller vinterdvala... och när sommargästerna farit sin kos och staden återgår i sin normala lunk... då får jag själaro.

4 kommentarer :

Tina sa...

Hej vännen.
Åh, va jag älskar din profilbild på facebook =)) Den är helt underbar!!!
Ja, visst är det så att det finns två sidor av allt =)
Ja, nu är det mycket turister & mycket som händer. Det märks på jobbet =))
Hoppas du mår bra annars & att du har det bra!!!
Passar på att önska dig en underbar helg!!!
Stor KRAM till dig min fina vän! // Tina

Pia sa...

Tack fina Tina!
Visst mår jag bra, hoppas verkligen att Du gör det också trots sol och värme!

Varma kramar tillbaka!

Photo by Maria sa...

Det minns jag, konsten i ån du visade förra året.. Kul grej..

Ha nu en verkligt bra och solig fredag..

Kram Mia

Monika Häägg sa...

Känner igen det där med att tillvaron fylls av mängder med människor i sommartider. Här (i Halmstad) mer än tredubblas befolkningen under juli. På gott och ont, så klart. Centrum brukar jag kalla för Sveriges Mallorca...