13 augusti 2010

Livsinstruktioner...

Innan jag åkte till Spanien fick jag en bok av min mamma som heter "Det är aldrig kört"... en samling av 52 olika berättelser med budskapet att det aldrig är kört. Det fanns en baktanke med boken eftersom hon tyckte att den passade mig som den eviga optimist jag är. När jag och mina vänner var i Spanien läste jag några stycken högt ur boken varje dag och vi njöt av all klokskap. Nu vill jag delge ett stycke Livsinstruktioner ur boken:

  • Ge människor mer än vad de förväntar sig och gör det för att Du tycker om det.

  • Tro inte allt Du hör, spendera inte allt Du får och sov inte så mycket som Du skulle vilja.

  • När Du säger: "Jag älskar Dig", säg det på riktigt. När Du säger: "Jag är ledsen", se personen i ögonen.

  • Tro på kärlek vid första ögonkastet.

  • Driv aldrig med andras drömmar.

  • Älska djupt och passionerat. Du kan bli sårad, men det är det enda sättet att leva livet fullt ut.

  • Tala långsamt, men tänk snabbt.

  • Döm inte någon på grund av dennes släktingar.

  • Om någon ställer en fråga som Du inte vill svara på, le och fråga istället: "Varför vill Du veta det?"

  • Kom ihåg att den största kärleken och de största framgångarna innebär de största riskerna.

  • Låt inte ett litet missförstånd förstöra en stor vänskap.

  • När Du upptäcker att Du gjort fel, rätta till det genast.

  • Le när Du svarar i telefon, den som ringer hör att Du ler.

  • Var ensam ibland.

  • Var öppen för förändringar men håll fast vid Dina värderingar.

  • Avbryt aldrig någon som håller på att visa Dig tillgivenhet.

  • Tro på Gud, men lås bilen.

  • Be, det finns en obeskrivlig kraft i bön.

  • Åk en gång om året till ett ställe Du aldrig varit på.

  • Lär Dig alla regler, och bryt en del.

  • Kom ihåg att det bästa förhållandet är där kärleken mellan två personer är större än behovet den ena har av den andra.

  • Bedöm Din framgång i förhållande till det Du måste avstå ifrån för att uppnå den.

  • Närma Dig köket och kärleken med djärvhet. 

2 kommentarer :

Photo by Maria sa...

Kloka citat..

Kram Mia

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Fina tankar - och allt det där vet du ju och försöker tillämpa i ditt liv eller hur? Men det skadar aldrig att bli påmind.
Kram och trevlig helg!