3 februari 2016

Priviligierad...

Tänk så ofta man får höra orden "det var bättre förr". Speciellt nu när vi lever i ett samhälle med oroligheter både högt och lågt, bristande resurser här och där och en ständig kamp mot klockan.

Visst var mycket bra förr, men många av dagens "problem" fanns redan då, det är bara det att idag är vi så upplysta och så medvetna om allt via alla möjliga media, (på ont och gott), så att vi inte alltid ser hur bra vi har det egentligen.
För länge sedan fanns radion och på sin höjd dagstidningen. Att våld föder våld är ingen nyhet, likväl som att respekt möts av respekt och kärleksfulla handlingar drar till sig nya kärleksfulla handlingar.
Det man sår får man skörda! Plättlätt ekvation.

Blev väldigt påmind om hur bra vi har det nuförtiden, när jag såg filmen " Suffragette" igår kväll. Kvinnan hade absolut ingenting att säga till om och ansågs som en skam för samhället om hon hade egna åsikter. Att det fortfarande förekommer i vissa länder i världen är för mig en gåta. Visste Ni att det sista landet i Europa som fick kvinnlig rösträtt vart Lichtenstein, där det infördes 1984?! Ofattbart!!

Har idag varit till Karolinska sjukhuset, Radiumhemmet, för att göra en mammografi och igår var jag på cellprovtagning. Är oerhört tacksam över att jag lever i ett land och en tid då detta är en självklarhet att vi kvinnor ska få genomgå, så vad detta anbelangar är det definitivt bättre idag och jag känner mig priviligierad.
Passade också på att hälsa på mina härliga f d kollegor och chef på Neurokirurgen, när jag ändå var i krokarna. Det var så roligt att träffa dem och jag har nästan lust att säga "det var bättre förr", men väljer snarare att säga att var sak har sin tid.

Inga kommentarer :