17 augusti 2009

Musikaliskt arv...

Jag upphör aldrig att förundras över hur kreativa och konstnärliga sidor allt som oftast går i arv i flera generationer....
Och eftersom jag lyssnat på musik och älskat film i hela mitt liv så upptäcker jag nu att de artister och skådespelare som jag tyckte om på 70- och 80-talet idag har barn som följt i deras fotspår. Inte nödvändigtvis alltid lika kritikerrosade... eftersom de oftast behöver komma upp till bevis med berömda föräldrar... men dock inte sämre för det.

Min musiksmak har under åren egentligen inte varierat speciellt mycket.... har alltid haft en bredd i mitt lyssnande, men jag har upptäckt att jag på senare år tycker mer och mer om artister som sjunger på svenska eller rentav mitt modersmål finska. Måhända det beror på att man är i en fas av livet där texten är minst lika viktigt som melodin...
Att känna av en sinnesstämning genom smärtan eller styrkan i en text som går rätt in i hjärtat eller lägger sig som en beröring på huden.... det är njutbart!



Någon som berör mig just nu är Melissa Horn.... som är dotter till Maritza Horn, en utav de fantastiska artister som jag lyssnade på mycket på 80-talet... och som fortfarande berör! Maritza har gjort mycket underbar musik, men det är svårt att hitta annat än hennes skillingtryck på YouTube... så håll till godo med det!

Tycker om deras röster för att de inte låter som alla andra och för deras underbara musik!

Lyssna och njut!

1 kommentar :

Sissel sa...

melissa horn var ett bra tips. tack för det! jag håller med, texterna är så viktiga. ha de tså bra på jobbet. här på skolan är det bra. skönt att vara bara på ett ställe. fast jag saknar dig.