15 augusti 2009

Sensommarfröjd...

Nu har semestern gått till ände och sista helgen innan ett antal arbetsveckor har snart halverats...


Hade några fantastiska dagar i Skåne tillsammans med särbon och hann med så mycket så att det kändes som om vi hade varit där i en vecka när vi körde hemåt...
Strosade i Helsingborg... åkte till Landskrona och träffade den älskade äldste sonen.... gick på sommaroutlet i Höganäs och var på en massa andra mysiga ställen i krokarna...
Outleten bjöd bland annat på porslin från Höganäs, Rörstrand och Iittala och det var svårt att låta bli att handla. Köpte en servis från Iittala och lite glas och kaffemuggar till Elias, som ska flytta till egen lägenhet i början på oktober och några muggar och en vacker burk, tillika Iittala, åt mig själv.
Hemfärden gick via ett underskönt Torekov på Bjärehalvön... där jag tillbringat någon vecka under två somrar för länge sedan, tillsammans med en väninna vars föräldrar äger ett sommarhus där. Några småvägar och lite kartläsning senare var vi tillbaka på E6:an igen.

Dagen efter hemkomst blev det en Ålandsresa för min del tillsammans med dottern... som behöver lite egen tid innan nedkomst av det tredje barnet om ca 5 veckor. Vi åt gott, pratade, skrattade och handlade på båten... kvalitetstid för mor och dotter!

Har de senaste åren haft fantastiska semestrar med mycket egentid och njutning.... inga måsten utan bara här-och-nu-tid. Känner mig priviligierad som kan unna mig det och ganska nöjd som lärt mig att jag inte behöver vara så duktig hela tiden.. utan kan ta vara på livet.


Nu stundar alltså arbetslivets vedermödor på måndag igen och jag ser både med spänning och oro fram emot stundande omorganisation...

Lugnet har lagt sig lite i min lilla sommarstad och sensommarens behagligare lunk har lägrat sig även i hemmets ljuva vrå. Balkongblommorna prunkar, jag har hunnit med gardinbyte och lite piffning i köket... nya fräscha blommor och bakning.

Vinbärsbuskarna hos särbon har fått sig lite avplockning idag.... men än finns det kvar att ta vara på....
Nedanstående bärrutor bakades av en del av bären! Mums!! Undrar bara hur jag ska lyckas gå ned i vikt när jag tycker att det är så underbart att baka... OCH att äta det nybakta! (Klicka på bilden så är det lättare att läsa texten!)


Är tyvärr ingen svamp-plockerska... men med en mor som går i skogen titt som tätt så brukar det bli lite nyplockad svamp i alla fall. Åt smörstekta kantareller igår och det var en ren njutning för gommen... dock ingen smalmat direkt!
Som jag nämnt tidigare... så äger jag heller inga gummistövlar... vilket behövs i skogen och jag naturligtvis måste införskaffa till min favoritårstid HÖSTEN! En mormor utan gummistövlar är väl ingen mormor!


4 kommentarer :

Maria Björkman sa...

Välkommen tillbaka till verkligheten, Pia. Jag är på väg in i den själv, vi kanske möts där i villervallan!

Photo by Maria sa...

Nä iväg och köp gummistövlar så du blir en riktig mormor ;-) Hösten och skogen med barn är ju ljuvligt..

Ja du kan det här med att njuta och det är kanon.. Jag tycker jag har lärt mig det ganska bra med och nu de senaste åren har jag kommit tillbaka till jobbet utvilad istället för mer trött än innan semestern.. Man lär så länge man lever :-)

Njut av måndagen och ny vecka..

Kram
Mia

Annika Estassy sa...

Jag har denna semester inte gjort ett enda vettigt handtag utan latat mig, ätit och druckit gott samt gått upp i vikt... Härligt! :D

Tina sa...

Hej!!
Va fint du gjort på din sida =)
Hoppas du mår bra & att du får en fin vecka!
Kram Tina