11 oktober 2009

Homestyling...

Oj, vad dagarna rinner iväg. Hinner inte riktigt med allt jag vill, och dit hör bloggningen, men var sak har sin tid och det gäller att prioritera rätt.

Denna helg har bestått av en ordentlig homestyling av mitt vardagsrum och anledningen blev från början att dottern skall sälja sin soffa och jag har tidigare varit intresserad av att köpa den. Har nu en krämfärgad gosig skinnsoffa med tillhörande fåtölj och är lite sugen på att byta ut den mot en mysig tygsoffa med schäslongdel, vilket dottern har. Till saken hör dock att det inte går att byta sida på schäslongdelen och om jag skulle kunna ha den så måste jag alltså möblera om.


Sagt och gjort... jag måste ju i alla fall testa, även om det innebar att flytta en nästan 4 meters bokhylla samt ett stort tungt piano.
Började i lugnt tempo på fredag kväll med att flytta pianot till väggen där soffan tidigare stod, och soffan fick stå lite provisoriskt framför TV:n till lördag. Men efter IDOL hade jag fortfarande lite överskottsenergi, så då tömde jag två hylldelar och flyttade även dem, men insåg vid 24:00-tiden att det var nog dags att gå ner i varv lite.

Fortsatte på sen lördag eftermiddag och en stund kändes det nästan oöverstigligt när boktravarna på golvet bara ökade och ökade. Ett tag tänkte jag att jag nog skulle sortera ut lite böcker, men det går ju inte! Även om jag aldrig kommer att öppna vissa mer, så kan jag bara inte.

Bokhyllan gjorde jag en hörna av och det blev ett riktigt lyft för rummet, en liten läshörna om jag flyttar fåtöljen en bit.

Den andra delen av rummet blev också mysig och det känns som jag verkligen gjorde rätt. Tyvärr får inte dotterns soffa plats, men jag tycker om min gamla också. Den är väl inmyst!


Men som lite smolk i bägaren så gick TV:n sönder, antennuttaget lossnade från baksidan av densamma och det gick naturligtvis inte att titta på den. Det var bara att ta en film från mitt filmbibliotek istället och köpa ny TV idag.

Eftersom jag hade ett stort åbäke till TV, så känns det lite lyxigt med att ha köpt en platt-TV, fast å andra sidan så finns det ju inga andra att köpa och jag vet jag att sonen kommer att bli överlycklig när han kommer hem från flickvännen lite senare.
Nu har halva eftermiddagen tillbringats tillsammans med särbon för att försöka lista ut hur man sorterar kanalerna på TV:n, vilket verkar vara en omöjlighet. Jag avskyr verkligen instruktionsböcker och använder mig sällan av dem, det brukar vara "trial and error" som gäller och det funkar nästan alltid. Idag fick jag ge mig... åtminstone för stunden! Vet med mig att jag kommer att försöka klura ut det igen, men inte ikväll. Någon måtta får det vara.

Hösten har visat sig från sin bästa sida och jag njuter till fullo av alla fantastiska färger och dofter. Hoppas kommande vecka blir lika fin.

Våga fånga dagen - livet väntar på Dig!

5 kommentarer :

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag känner verkligen igen hur man får en idé till ommöblering i huvudet och sedan inte kan släppa den. Vilken styrka man får då också - när en omöjligt tung möbel ska från en del av rummet till en annan. Skam den som ger sig!

Photo by Maria sa...

Snyggt blev det.. Ommöblering kan vara skönt ibland, man får ett nytt rum nästan trots att det är samma saker i det..
Synd att du inte kunde ha dotterns soffa..

Hoppas du hittat kanalerna på tv'n nu ;-)
Kram
Mia

Annika Estassy sa...

Vilken energi! Det blev fint när du öppnade upp mot fönstret. Och även jag är hopplös när det gäller att sortera bort böcker.

Mina Gouldsamadiner sa...

Kul att få kika in i ditt hem...och kul är det med lite homestyling när andan faller på...synd om tv:n...men va trivsamt med en platt-tv...har bara den gamla tjock-tv modellen hemma...fin höstbild...kramiz...

Maria Björkman sa...

Rummet blev mycket finare, tycker jag! Bättre disponerat på något vis.

Så typiskt Pi-igt att vara så himla energisk. Om jag hade hälften av din energi vore jag lycklig!

Och så det där med böcker - rensa ur kan jag, det vet ni som har läst mig ett tag. Men visst är det fascinerande att böcker blir så mycket MER när man plockar ur dom ur hyllan och lägger dom på golvet eller annorstädes? Det är en av livets gåtor, tycker jag.