23 oktober 2009

Stil och skönhet...

Redan som barn gick jag mycket på bio, både tillsammans med min mormor och mina föräldrar.
Mormor tog mig för att se "Sound of Music" när jag var 7 år och hälsade på henne i Finland och jag tyckte då att det var den mest fantastiska film jag sett. Självklart! Eftersom de jag sett före det var "Tjorven och Skrållan"-filmerna och andra barnfilmer.
Biobesöken blev frekventare i tonåren när killar kom in i bilden, men jag tittade också på alla filmer som visades på TV på den tiden.
Jag sög i mig filmerna med samma entusiasm och inlevelse som jag läste böcker sedan 6 års ålder. Mest förtjust var jag i de gamla filmerna med Greta Garbo, Ingrid Bergman, Audrey Hepburn, Grace Kelly och Kim Novak med flera. Stora skönheter med stil och elegans.

Stjärnorna på filmhimlen är många, både nu levande och de som inte finns i jordelivet mera, och filmerna är desto fler. Jag kommer i alla fall aldrig att få nog av att se en riktigt bra film på bio, eller en gammal go rulle på DVD:n hemma. Mitt filmbibliotek börjar växa till sig ordentligt, fast jag rensar ur det med jämna mellanrum och behåller bara de där riktiga gobitarna som jag kan se om och om igen.

Perfekta att ta fram en dag som denna, när hälsan inte står på topp och jag behöver en stunds förströelse och verklighetsflykt.
Idag blev det "Frukost på Tiffanys" med Audrey Hepburn, en alldeles förtjusande film med en klassiskt skön kvinna. Och förresten så går inte George Peppard av för hackor heller.



Är det något jag vurmar för så är det stil, skönhet, elegans och enkelhet.

4 kommentarer :

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Härlig film! Lyssnade du på programmet Stil i P1 när de talade om Audrey Hepburn? Om inte, så gör det. Väldigt kul program!

Annika Estassy sa...

Här har du en till som gillar Audrey och film! Dock har jag svårt att se film på tv eller dvd, jag blir så rastlös. Jag måste ha en biosalong. Men klassiker måste man ju se på tv så det gör jag.
Vilken otroligt fin bild du lagt i din header!

Kajsa sa...

Så underbart man vill bli kär.Hon var en fantastisk skådespelare och så vacker.
Film är härligt har sett en massa nya med min dotter nu i Italien.
Jag vill ha stil,vill vara elegant men det är svårt att få till.Men jag älskar det och beundrar människor som har det med sig naturligt.
Men stil,elegans,skönhet och enkelhet finns ju i så mycket.

Kramar Kajsa

Sissel sa...

tänk att jag aldrig sett frukost på tiffany's. skämmigt, jag vet. måste nog hyra eller köpa den. tack för tipset. hoppas att du mår bättre idag! kram