18 april 2009

Din gamla råtta..

Det är så underbart med ungar.... ibland ploppar det ut saker ur munnen på dem som är så klockrena vid rätt situation... eller andra underfundigheter som de går och tänker på.
Idag när jag var hos dottern för att passa barnbarnen en stund frågade jag 4,5-åringen Emil om jag kunde få en puss. Genast tittade han på mig och sade: -Vad har Du på munnen mormor?
När jag säger.. -läppglans... svarar han blixtsnabbt: 
- Nix, Din gamla råtta! 
Jaa... vad ska man säga? Dottern och jag tittar på varandra och börjar skratta... och när jag tittar på henne ser jag en liten Andrea framför mig som skulle kunna ha sagt exakt samma sak vid samma ålder. Likheten mellan dem två är så slående ibland och det är som att vrida klockan tillbaka 24 år. Att ha privilegiet att få återuppleva sina barn genom sina barnbarn är en fantastisk upplevelse. Undrar om min mamma har återupplevt mig som barn genom något av sina barnbarn... måste komma ihåg att fråga henne det någon gång.
För övrigt har lördagen varit rätt lik de flesta lördagar... bortsett från att jag är jour denna helg. Nog är det märkligt att jag som älskar spontanitet... som helst vill att alla dagar ska vara olika varandra och vill uppleva så mycket det bara går.... upplever de flesta dagar och helger som rätt lika varandra. Det måste vara en grundtrygghet att det är så.... eller?
Om man inte har rutinerna så uppskattar man förmodligen inte heller spontaniteten.
Nu återstår en lördagskväll hemma hos särbon.... en bra film - lite gott att snaska på - gemenskap och go´närhet.... som det oftast är på lördagskvällarna - ingen spontanitet här inte! Förutom att ikväll ska jourväskan med dit.

Inga kommentarer :