22 april 2009

Stressad eller inte...


Hade idag med mitt arbete en halv planeringsdag där vår chef hade bjudit in en gästföreläsare, Jörgen Lerjestad, för att tala om stress och vårt förhållningssätt till stress.
Nu hör det till saken att jag aldrig tyckt att jag varit en person som stressar upp mig i onödan.. det är sällan jobbet gör mig stressad, förutom den sista tiden med en omorganisation av vår IT-organisation flåsande i nacken...
Jörgen gav oss en 1,5 timmes underhållande och tankeväckande föreläsning om stresshantering och mänskligt beteende... som de flesta av oss säkerligen redan var medvetna om... men ibland måste man bli lite omruskad för att komma tillbaka till sunt tänkande.
Han har t.ex. en lite annorlunda syn på stress: ”De flesta tror att vi måste vara stressade för att få någonting gjort, vilket förstås är helt fel. Man tror också att mängden arbete, som antalet telefonsamtal eller mail, innehåller någon form av stress eller press, vilket inte heller stämmer. Det finns ingen stress eller press inbyggd i en hög med arbete. Stressen uppstår istället inne i var och en av oss. All stress är i grunden rädsla, vilket är en dålig drivkraft och det är den som måste angripas.”
Såå sunt! Vi fick med oss lite fokuseringsövningar för att samla oss och ha användning av både i arbetet och privatlivet.... och jag som precis har börjat meditera och gå på kundaliniyoga märker att det är precis det jag sysslar med där. Det handlar om mindfulness... ett ord som är mycket på tapeten både här och där i media och bland hälsogurusar.

Avslutade planeringsdagen med en härlig guidad båttur från Stömkajen - under Stockholms broar. Eftersom vatten, enligt min åsikt, helar - så var det den perfekta avslutningen för att uppnå lugn och stillhet.

Inga kommentarer :