25 december 2010

Juldagsmys...

Efter en härlig julafton med grötlunch hos mamsen och papsen tillsammans med min syster och hennes familj åkte jag bara hem och hämtade julklappssäcken och efterrätten till julaftonkvällens middag. Det är nu tredje året i rad som vi firar hos dottern och utan julmat. Vi äter en god trerätters middag där dottern gör förrätten, svärsonen varmrätten och jag efterrätten. I år bestod den av skagenbakelse med laxros, välmarinerad rostas med potatisgratäng, rödvinssås och sallad samt vaniljpannacotta med jordgubbssås. Mumsigt värre... och proppmätta sjönk vi ner i soffan efter det. För att inte hålla barnen på sträckbänken kom tomten redan efter Kalle Anka och innan middagen... och det var en fin tomte! Redan några minuter efter tomtens ankomst tittar Noel, 3,5 år, bestämt på tomten och säger "Det är mamma Andrea!"... Emil, 6 år, stod bara och flinade och vad han tänkte kan bara han veta. Tror i alla fall att vi lyckades avleda mammaspåret ifrån Noel så att han kanske tror på tomten även nästa år.
Lyckades få till denna bild när grabbarna tittade bort!

Avslutade kvällen i ensamhet med en konsert med Rod Stewart på TV, somnade på soffan och vaknade vid femtiden på morgonen och flyttade mig till sängen, där jag sov till långt in på förmiddagen.. en skön och välbehövlig sömn. Juldagen har tillbringats i eget sällskap med musik, TV, film och bok... och lite ensam måste jag ju erkänna att jag känt mig, men jag vet också att jag har sällskap runt hörnet om jag så önskar, så egentligen är det inte speciellt synd om mig. Och skulle det vara det, så kan jag ta till en av julklapparna från sonen! ;)


Han vet vad hans mor gillar!

1 kommentar :

Annika Estassy sa...

En bra idé detta med att strunta lite i julmaten! Det blev en 3-rätters hos svärmor på juldagen. Gott!