5 december 2009

Antistressterapi...

De senaste veckornas berg- och dalbanetillvaron börjar så sakteliga balanseras... oftast når saker och ting sin kulmen innan man kan skönja hur vågskålen börjar återta jämnvikten.
Det känns skönt!

Med anledning av det och sonens förestående 18-årsdag så har jag ännu inte känt av någon som helst julstress. Den brukar möjligtvis infinna sig sista veckan före jul eftersom jag oftast inte köper några julklappar innan födelsedagarna är avklarade. Idag inhandlade jag ändå de första julklapparna till barnbarnen och en till mig själv som jag bad om att få inslagen. Berättar inte nu vad min egen julklapp är, den som är nyfiken får helt enkelt ge sig till tåls.

Har kommit på att det bästa botemedlet mot stress är tystnad och tända ljus... möjligtvis lite klassisk musik som lägger sig som en filt kring själen. Sitter just nu och smuttar på ett glas rött, det är mörkt och regndroppar glittrar på fönstret, ett nyinköpt vackert ljus sprider en doft av varm choklad och kola i lägenheten och det är tyssst.... förutom mitt lilla vattenfall som porlar stilla i bakgrunden. Om inte det är stressreducerande så vet jag inte vad som skulle kunna vara det.


Strax ska jag ta en promenad till min härliga vän Anita, där vi ska dricka vin, äta sushi, skratta, prata om livet och titta på film. Om Du läser det här Anita... så tack för att Du finns!

6 kommentarer :

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Pia, det låter som en riktigt härlig kväll. Jag tror på ljus, stillhet och vacker musik, som du. Och jo: en bra bok också!

Photo by Maria sa...

Skratta och prata om livet med en god vän är aldrig fel.. Hoppas ni har (haft) så trevligt som jag tror..

Kram
Mia

Maria Björkman sa...

Stämningsfullt...mmmm. Åh, vad jag önskar mig ett sånt vattenfall!

nono sa...

Hej Pia!

Tack för besöket och kommentaren i min blogg.

Håller med dig om att ett tänt ljus och tystnad eller på sin höjd mjuk klassisk musik i bakgrunden är en lisa för själen i vissa situationer.

Jättefin blogg du har och jag såg också din fotoblogg.
Väldigt vackra foton måste jag säga.

Välkommen tillbaks till min blogg om du vill.
Hit kommer jag gärna tillbaka.
:-)

Jenny L sa...

Just en sån där antistressterapi-kur skulle jag också behöva. Tror jag ska satsa på det nästa helg. Så tack för inspirationen Pia!

Unknown sa...

Det låter så skönt att kunna gå över till en fin vän så där och äta gott, dricka ett glas vin och känna samhörighet!

Jösses, jag uppdaterade mig lite på din blogg nu och förstår att det har hänt mycket i ditt liv senaste tiden. Jag såg ju det om din son men att även det har hänt saker för dig... vad kämpigt.

Sen lät det så härligt med yoga och sångmeditation, var gick du på det någonstans?

Stor varm kram till dig