30 december 2009

Sömnlöshet...

Det är tredje natten nu som jag har svårt att somna, kanhända det beror på att jag sovit en del när jag varit julledig eller tankar som ibland dyker upp i huvudet precis när man ska somna.
Livet har ju trots allt varit ganska turbulent på sista tiden.

Sedan jag skrev sist så har min tillvaro präglats av fullständig lugn och ro tills i måndags, då det var dags för några arbetsdagar innan jag imorgon går på nyårshelgens jourpass. Annandagen och söndagen tillbringade jag nästan bara på min soffa, (bortsett från en lång och skön promenad när solen tittade fram), tillsammans med en stickning, lite ost och vin och några mycket bra filmer.

Jag såg "P.S I love You", som förvisso var en rätt förutsägbar amerikansk romantisk film, men ändå rätt roande, "Jag har älskat Dig så länge", ett franskt drama som grep tag om hjärtat så att tårarna flödade och "Paris Je t'aime", en film med ett antal shortcuts om kärleken ur olika regissörers synvinklar, underbar!
Jag älskar franska och italienska filmer, då de är så enkla och jordnära, men ändå får med essensen av livets vindlingar och irrvägar på både humoristiska och allvarsamma sätt. Om man klickar på filmtitlarna ovan så kan man se en trailer på filmerna.

Ikväll har jag varit barnvakt, mestadels till yngste barnbarnet, för de andra sov, eller åtminstone skulle sova när jag kom. Dottern och svärsonen firade tvåårig bröllopsdag och dottern hade överraskat maken med att de skulle gå på bio och se "Avatar".
Filmnördar är vi allihopa!

Det dröjde inte länge efter att mor och far lämnat hemmet när Emil kommer upptassande och säger: Mormor, jag vill bara ge Dig en godnattkram! Sen var det kört, han kunde inte sova han heller, så han fick låna min lilla ficklampa som jag alltid har i handväskan och ligga i sängen och läsa lite böcker. Jag tror inte att det dröjer länge innan han kan läsa "på riktigt". Han är fem år och Andrea läste när hon var fyra!

Den minste godingen är en riktigt glad prick, han skrattade, log och jollrade förnöjsamt mest hela kvällen och jag kunde inte annat än NJUTA!!



Nu borde jag sova, men det känns som att det kommer att bli svårt i natt också. Får i alla fall göra ett försök nu!

4 kommentarer :

Annika Estassy sa...

Detta med svårt att sova - kan det ha med åldern att göra? Eller för många tankar, eller nåt annat... Skönt att du snart är ledig!

Tina sa...

En varm kram sänder jag till dig min vän!!!!
KRAM Tina

Maria Björkman sa...

Sömnlöshet går sällan att förklara, åtminstone är det min erfarenhet. Man kan vara trött, slut, helt förbi - men sova går ändå inte. Jag tänker sällan på något konkret, utan det bara surrar av allt och ingenting i huvudet. En oro i kroppen som är svår att förstå sig på.

Det är väl som det mesta - försöka acceptera och göra något bra av tiden i stället!

Kajsa sa...

Hej!
Har haft en trevlig stund hos dej nu.
Du har haft en skön helg med barn och barnbarn,precis som jag men jag tycker det är jobbigt när det blir tyst igen ,jag blir lite deppig.Jag är van att vara ensam i min tystnad men så vänjer jag mig snabbt vid ljudet av min kära familj som kommit och gått i srid ström under helgen.Då tycker jag att det är svårt att koppla av och sova.
Du behöver kanske hjälp av änglakoderna för sömn.Jag fick dom av min dotter då jag hade problem med min rygg(en ryggkod) och vips så var jag bra.....!Den här koden ska du använda på dej själv och skriva ner den för hand och lägga en hand på dom tills du finner ro.221473 371472 2 172472.Hoppas det fungerar.


Önskar dej en minnesrik nyårsafton och ett friskt och lyckligt 2010.

Nyårskramar från Kajsa