25 december 2009

Stilla juldagskväll...

Efter en intensiv julafton, med grötlunch hos min kära systers familj och sedan fortsatt julaftonsfirande hos min älskade dotter med familj, samt juldagsmiddag hemma hos mig med barn och barnbarn idag, så känns det naturligt att ägna kvällen åt att i stillhet ta det lugnt med mig själv. De traditioner jag haft tidigare år har ersatts med nya i takt med att skaran av barnbarn ökat, och det är ju det som är livets gång.

Julen har varit härlig hittills, med mycket värme och kärlek från mina närmaste... och det är ju precis det som är julens budskap. Kärlek!! Dock saknar jag någon att krypa upp hos ikväll, någon som stryker mig över kinden eller ser på mig med ömhet i blicken, det vore en lögn att inte medge det. Men det har å andra sidan inget med julen att göra, för den känslan ger sig till känna även andra dagar.
Barnbarnen hade målat underbara tavlor till mig i acrylfärger, som redan fått sin plats på väggen i mitt vardagsrum, och nya fotografier pryder mitt piano. Precis som min bloggvän Maria, så blev jag lite förvånad över att det inte fanns en bok bland mina julklappar, men jag fick en otroligt vacker Inspirationskalender med citat och klokheter av Paolo Coelho av min mamma och ett ljuvligt vacker droppe för värmeljus som hon målat i porslinsmålning.

Jag lovade ju också att berätta om julklappen jag köpte till mig själv några veckor före jul, och bildbevis finns nu här ovan, en bronsfärgad och otroligt vacker klocka.


Nu återstår en dag av julhelgen, som skall åtnjutas med några bra filmer och en filt över benen.

8 kommentarer :

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Fin present till dig själv, du gör helt rätt i att skämma bort dig. Du verkar ju vara så fylld av omtanke om alla omkring dig i din familj!

Annika Estassy sa...

Nu förstår jag vad du menar med att inhandla lite lyx till sig själv! Vilken fantastisk klocka, och så rätt tänkt av dig.

Maria Björkman sa...

DEN var riktigt fin!! Jag är ingen klockälskare, äger ingen själv, men det är är ju ett SMYCKE. Skitsnygg.

Tänk att tre bokmalar som du, Annika och jag inte fick en enda bok i julklapp!

Tina sa...

Hej vännen!!
Ja, KÄRLEK!!!! Det är nått vi alla behöver för att orka leva. Det låter som du haft en intensiv men fin jul!!!
Min jul har oxå varit jätte bra. Varit Tomte oxå =) Älskar mitt xtra jobb kring jul, men det va inte så roligt på vägarna... men det gick bra =) Min son följde med till ett av ställerna & va min nisse & det tyckte jag va kul. Kanske det kan bli en ny tradition hos mig.. mor & son går Tomte tillsammans =)

Du kommer att finna denna "någon" att krypa ner hos & som smeker din kind & ser dig i ögonen & säger
- Jag älskar dig!!!!!
Han finns där!! Han är just som du, redo att finna HENNE.. & du är redo att finna just "HONOM"!!
Va bara öppne & låt det hända. Kanske inte alls blir som du tror, men det kommer!!!!

Ha nu en underbar fortsättning. Läste på facebook att du ska ha en likadan dag som jag.. med mys & film =)

Kram Tina

Ninacian/sol sa...

Tack för gulliga ord i min blogg.
Jag kommer byta bloggadress så småningom. Pausar lite först bara.
Sluta blogga kan jag nog inte även om jag tror det ibland :-)

Eftersom jag tycker så mycket om din blogg och du är så gullig så kommer jag berätta var jag hamnar.
Vill gärna fortsätta läsa hos dig och hålla bloggkontakten.

Kramar

Tina sa...

Hej söta pIA!!!
Tack för din hälsning hos mig =) Blev så glad!!!
Ja, det nya året kommer att bära på mycket kärlek, överraskningar & insikter.. det är jag säker på =)

Önskar dig & de dina ett underbart Gott Nytt År!!
Själv jobbar jag nu i mellan dagarna & det känns inte så bra just nu.. trivs väldigt bra på mitt jobb, men nu är det så mycket negativitet där & mycket svartsjuka & skitsnack & jag har inte riktigt hittat mitt vapen att hålla allt det utanför mig utan dras in i denna negativitet. Så jag jobbar hårt med att finna mitt sätt att stå utanför detta.
Kan inte ändra på andra & få dem att sluta, förändringen måste ske inom mig själv & det är inte alltid så lätt.. men jag ska inte ge upp.. jag ska hitta den styrka jag så väl behöver så jag inte påverkas av all denna negativitet!!!!

Va rädd om dig vännen!!
Kram Tina

Marie sa...

Visst önskar vi alla den närheten, den speciella.. Vilken underbar vackert klocka du köpt till dig själv. Kram och njut av sköna mellandagar.

Ninasol sa...

Vill önska dig ett
Gott nytt år.

Hoppas du får många nyårskramar och kanske någon finns dig nära som du kan få ge bort kramar till själv också.

Tyvärr saknar jag också en sån närhet till någon så jag förstår din tomhetskänsla.

Kram