25 mars 2010

Ett magiskt tal...

Senaste dagarna har jag funderat på hur talet tre förekommer i så många olika sammanhang.
Man säger att alla goda ting äro tre...
våren kommer inte förrän vintern knackat på tre gånger....
om man råkar ut för otur, brukar det oftast följas av två ytterligare oturliga händelser....
den heliga treenigheten, fadern-sonen-den helige ande...
tredje gången gillt...

I böckernas värld finns de tre små grisarna, Kalles tre brorsöner, Guldlock och de tre björnarna, Björnligan, de tre musketörerna och andra trios av figurer. Finns säkerligen mycket mer att räkna upp om man börjar tänka efter.

Själv har jag haft maximal otur med min bil... nu tredje oturstillfället. Först var bromsarna slut, efter en vecka gick lägesspaken för ratten av och i samband med det när min bilmekaniker lagar bilen så gick även instrumenteringen sönder och ABS-lampan går inte att släcka. Jag ser pengarna jag egentligen inte har rulla som snöbollar i en lavin och bli bara större och större innan de är nere och det är inte någon behaglig känsla. Som den eviga optimist jag är vet jag att det mesta brukar lösa sig, har ännu inte varit med om något tillfälle då det inte gjort det... och dessutom är det ju egentligen ett världsligt ting.


Något som inte är världsligt är mina tre magiska tal,
mina tre underbara ungar
och barnbarnen, de tre musketörerna!

6 kommentarer :

Sfinxen46 sa...

Ja det magiska tre talet har också följt mig i hela livet och säker många andra.

Det är lite svindlande att tänka att tre talet har funnits med så länge i så många tusen år och som vi vet kommer från bibeln och de tre vise männen. Var det då det började eller fanns det med långt tidigare?

Har även hänt mig med, att saker händer tre gånger. ja man kan fundera mycket över det, men det stämmer alltid.

Att säga att man älskar någon innehåller tre ord "Jag älskar dig" eller "I Love You"

Ha de gott;)!

Marie sa...

Då vill jag bara sända dig tre kramar här, med önskan om en TREvlig helg. Kram

Photo by Maria sa...

Ja tre är ett magiskt tal och nu hoppas jag det var tredje gången gillt för din bil så att den håller lääääänge sen..

Ha nu en härlig fredag..

Kram Mia

Jenny L sa...

"Three is a magic number" som melodin går när man ringer till nån som har abonnemang hos telefonföretaget 3...
Hoppas du får bilen fixad snart och att det inte blir alltför dyrt. Ska hålla mina tummar - alla tre! ;)

Annika Estassy sa...

När du nu haft dina 3 dåliga bilhändelser borde det snart komma 3 st bra!

Gunilla sa...

Hamnade här och vill gärna säga att du har många tänkvärda saker och se och läsa...
Fin blogg!