7 mars 2010

Ta vara på nuet...

Ju äldre jag blir och ju mer jag får vara med om i livet, både ont och gott, ju lättare blir det att verkligen försöka ta vara på nuet. Har insett att blicka bakåt och undra hur saker och ting hade blivit om jag inte hade gjort si utan hade gjort så kan göra vem som helst lite halvfnattig. Och nog för att man kanske måste ha lite framförhållning i livet, men att oroa sig för saker som kanske kan inträffa eller ligger långt fram i tiden är ju egentligen bara ett enormt energislöseri!
Så, att titta på månen och stjärnorna, känna solstrålarna, krama mina älsklingar och känna varje fiber i min kropp när jag njuter, är ledsen, glad eller lycklig är det bästa för att vara här och nu!
Att fånga dagen genom ett prisma och se solens reflexer dansa i rummet som genom hjärtat i fönstret hos min älskade vän!

Skriver detta på förekommen anledning, då jag denna helg verkligen varit här och nu. Efter sol- och snöglädjen igår på dagen, åkte jag lite senare till käre ex-särbon för att tillbringa kvällen tillsammans och bara vara. Känns skönt att vara hemma hos en älskad vän som jag kan vara mig själv hos utan konstigheter. Somnar jag i soffan så gör det ingenting och vice versa. Sov kvar där och det kändes lyxigt när jag i morse fick frukost serverad på sängen... hade nästan glömt hur de kändes. I var sin soffhörna tittade vi sedan på två avsnitt av "Kommisarie Montalbano", innan vi bestämde oss för att ta en långpromenad och avsluta den på Tösses konditori.
Inga måsten, inga förpliktelser, utan värme och omtänksamhet tillsammans med en kär vän som varit i nuet med mig.

5 kommentarer :

LisaMatilda sa...

Visst är det meningslöst att grubbla, både på det som har hänt och det som eventuellt kommer att hända. Men inte alltid så lätt att låta bli!
Verkar som om du haft en underbart skön helg - hoppas att veckan som kommer fortsätter i samma stil!
Kram

Photo by Maria sa...

Jag tror att allt för många glömmer att leva här och nu, utan tankarna ligger i morrondagen eller ännu längre fram..
Du har gjort precis rätt, att ta och njuta av nuet och det tillsammans med de du älskar och de som känner dig bäst..

Kramar
Mia

Maria Björkman sa...

Du är bra på det där du, verkar det som! En gåva, men jag förstår att du också har arbetat för det. Det är så lätt att säga, och så förtvivlat svårt att praktisera ibland!

Livskrafter sa...

Låter som en underbar stund med ex särbon. Helt kravlöst och bara existens och samvaro när det känns som bäst. Vi männniskor behöver sånt för att vår själ ska växa och gro till sitt bästa jag och för att vi ska kunna glittra och reflektera kärlek till livet och vardagen.kram på dig
Emma

nono sa...

Du skriver så väldigt fint!

Jag har tappat orden f.n. och vill få tillbaka dem.
De brukar åtevända efter en energigivande paus. Gärna tillsammans med lite sol.

Tack för du frågar efter min email.
Lämnar den mer än gärna till dig.

Man ska visst undvika att skriva ut sin emailadress på riktigt i en blogg el.dyl. har jag fått lära mig, så jag skriver den så här:

kattanina at yahoo punkt se

(Obs inte com utan se på slutet)

Vore jätteroligt om du hörde av dig.
Varmaset solkramen.