8 juli 2009

Det tunga artilleriet....

Efter en jobbig dag av smärta i rygg och nacke beslutade jag mig på inrådan av arbetskamrater att ta kompledigt efter lunch för att åka hem och vila och ta hand om mig själv samt försöka få tag på någon som skulle kunna hjälpa mig att bli av med låsningen i ryggen.

Den första jag alltid ringer i sådana sammanhang är min Feldenkraisterapeut... som är en fantastisk kvinna. Jag gick hos henne individuellt under ett års tid när jag var riktigt illa däran i nacken. Efter det ett år i grupplektioner som gav mig oerhört mycket och fortfarande ger... eftersom man kan anmäla sig till dessa grupplektioner närsomhelst under terminen och komma vid behov om det finns plats. Hur som helst så fick jag inte tag på henne under dagen... möjligen har hon semester...

När detta inte går ringer jag till en duktig kiropraktor som jag också gått hos för flera år sedan... egentligen lite motvilligt eftersom Feldenkraispedagogiken motsäger sig sådana manipuleringar av kroppen som en kiropraktor utför... men han brukar kunna ta emot utan alltför lång väntan och jag brukar dessutom bli hjälpt snabbt. Därav kallar jag det för det tunga artilleriet...

Fick en återbudstid hos honom redan på eftermiddagen och jag känner mig nu nästan som en ny människa... dock är det Feldenkrais som gäller i min värld sedan jag upptäckt det.
Se länken ovan..

Ikväll kom sonen hem... mysigt! Sällskap och roliga samtal med underfundigheter är vad jag bjuds på då! Tackar gudarna för mina underbara ungar!

Har också varit fotograf ikväll.... åt en väninna som bad mig fotografera henne för att kunna lägga upp lite nya fina bilder på facebook. Jättefina blev de... men så hade jag också ett vackert motiv!

Hittade nedanstående vackra text på en sida på nätet:

Det är i det lilla som jag finner det stora.
Det är i det tysta som jag finner min melodi.
Det är i det mörka som jag finner mitt ljus
och det är i mitt hjärta som jag finner mig själv.


5 kommentarer :

hemma hos lilla mej sa...

Vilken tur du haft som fick hjälp ialla fall.Kul med sällskap av sonen.Fin bild och helt otroligt tankvärda ord.Hoppas du får en skön kväll och en mysig torsdag kramizar ~~~~RITA~~~~.

Photo by Maria sa...

Vad skönt att du blev hjälpt även om det inte riktigt var den hjälpen du sökte.. Men tur det finns alternativ..

Kul att kunna ställa upp som fotograf.. Jag har blivit förfrågad om att plåta en kompis lilla 1½ åring och sa ju ja såklart, så kul.. skall bara leka lite till med kameran så jag kan den mer innan jag ger mig på det..

Ha nu en bra natt..

Kram
Mia

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Vad härligt med kloka ungar - jag håller med dig.Hoppas din rygg är bättre nu - jag har också en suverän naprapat som är min räddare i nöden.
Annars är yogan något som gjort mig mjukare - men jag har slarvat i sommar och oj vad stel jag var i morse när jag försökte göra en solhälsning på bryggan.

Tina sa...

Hej vännen!! Å, jag hoppas du är bättre nu när du läser detta!! Vad spännande det lät.. har aldrig hört om den behandlingen. Ska gå in & titta imorron, under din länk & se vad det är för spännande! Bra gjort av din arbetskompis att säga till dig att ta ledigt & eloge till dig som gjorde det!!!!!!!
Va rädd om dig vännen!
Kram Tina

Annika Estassy sa...

Jobbigt med rygg- och nackvärk, hoppas det känns bättre nu.
Efter 6 månader med konstant värk för tre år sedan, gick jag för första gången i mitt liv till en kiropraktor. Det tog mig en höst av regelbundna behandlingar men sedan var ryggraden som den skulle igen och de sneda höfterna och axlarna raka. Jag blev nog lite frälst och skickade iväg dit maken efter att han haft ont i en arm länge. En behandling tog det så var smärtan borta och har aldrig kommit tillbaka. Jag blir så grymt imponerad av duktiga kroppstillfixare! Spännande med Feldenkraispedogogiken som jag aldrig hört talas om.