6 juli 2009

Jordgubbssylt och själaro...

Oj, i vilken rasande fart denna dag har gått!
Förmiddagens undervisning gick som sig bör... alldeles utmärkt... och eftermiddagens arbete har bara rullat på. Fick skjuts hem från jobbet med särbon för att slippa åka buss med den stora jourväskan... eftersom jag nu är jour i fyra dagar.

För en månad sedan skrev min bloggvän Sissel i sin blogg om att hon kokat sylt på jordgubbar, rabarber och vanilj och jag blev så nyfiken på receptet. Häromdagen så fick jag det på mailen och nu ikväll så blev det alltså av. Åkte till ÖB och köpte jättefina billiga syltburkar... köpte jordgubbar.... åkte till syrran och fick en mängd rabarber... handlade socker, vaniljstänger och natriumbensoat... men sen tog det stopp!! Citronsyran jag behövde enligt receptet fanns inte att uppbringa på "min" lilla lokala affär Norrköp, inte heller på stora Flygfyren och när jag åkte till Coop så fanns den inte bland kryddorna där heller! Shit.. tänkte jag! Vad ska jag ha nu istället?? Samma tanke hade tydligen en dam som också stirrade in i det tomma hålet i hyllan där det borde ha stått citronsyra.... och uppenbarligen såg vi båda rätt handfallna ut eftersom det kom ytterligare en kvinna som tittade på oss och sade att vi skulle titta bland bakprodukterna. Tack och lov för henne!!

Det vi konstaterade båda två var att det är ju i alla fall väldigt roligt att folk faktiskt tar vara på bär och frukt... oavsett om det är till sylt, saft eller kompotter.

Nu doftar köket av jordgubbar och vanilj... och själv känner jag en stor själaro..... som alltid när jag har varit kreativ på ett eller annat sätt.

7 kommentarer :

Annika Estassy sa...

I min gamla trädgård hade jag massor med jordgubbar, bärbuskar och fruktträd. Syltade och saftade i massor i flera års tid - tror att jag förtog mig lite. Nu fick jag lust att koka några burkar sylt igen - ska vänta tills vildhallonen mognat...

Photo by Maria sa...

Åh vad det lät gott med den sylten.. Hoppas den blev bra..

Ha nu en bra natt och en härlig tisdag..

Kram
Mia

Pia sa...

Mia, sylten är kanongod!

Annika, jag har inte syltat på flera år heller.. förtog mig nog också när barnen var små! För en stund sedan fick jag en kommentar av min äldste son, som undrade om det var mormorsfasonerna som började träda fram... och det må väl vara hänt!

hemma hos lilla mej sa...

Vad det lät gott med hemmagjord sylt.....Vad duktig du är.Ha en skön tisdag kramizar ~~~~RITA~~~~.

Sissel sa...

ja, visst är det nåt speciellt med att ha en burk sommar i kylen. jag måste spara lite till novembermörkret kommer. men det är länge till dess. skönt!

Maria Björkman sa...

Beundransvärda kvinna! Det där är så långt från mig som nåt kan vara... känner lite sorg över det. Sträcker på mig och konstaterar att jag bra på andra saker i stället!

(Hur gör du de softade ramarna på dina foton, det blir så HIMLA fint?!)

Kram!

Pia sa...

Tack Maria! Och som sagt... Du kan såå mycket annat... saker som jag blir avundsjuk på Dig istället!

(De softade ramarna gör jag i ett program som heter Microsoft Photo Premium 10. Jätteroligt när man kan göra lite effekter på fotona!)

Kram till Er alla för goa kommentarer!