12 juli 2009

Intresse eller livsstil....

Efter denna helg har en fråga aktualiserats som ofta passerat min hjärnas vindlingar sedan jag träffade min särbo för snart 8 år sedan... och den handlar om bilar!

Varför har kvinnor och män så olika förhållningssätt till, och intresse av bilar?? Och nu vill jag verkligen inte dra alla män över en kam... ej heller kvinnor förstås!

Jag inbillar mig att jag är som de flesta kvinnor... jag vill ha en fungerande billig och bensinsnål bil som kan ta mig från punkt a till punkt b... är den dessutom lite pigg i motorn, rolig att köra och lite häftig så är det en bonus som man får på köpet. Min bil uppfyller alla dessa kriterier... jag är personligen väldigt kär i min "gula fara" och älskar att köra bil.

Min särbo hör till den kategorin människor som är född med bensin i blodet... har arbetat och arbetar inom åkeribranschen... och har ett genuint intresse för amerikanare! Inte raggarbilar... näh, det fick jag inte skriva... det heter amerikanska bilar! :)
Ser vi en sådan bil i en film... ett TV-program... ute i trafiken eller någon annanstans, så vet han exakt vad det är för bilmodell, vilken årsmodell och nästan var den är tillverkad. Helt otroligt i min värld... som består av böcker, kultur, skapande och andlighet. För honom är min värld lika otrolig.... men ändå så finns vi där för varandra. Olikheterna gör ibland att jag tvivlar... men ger också mycket tillbaka och helger som denna.. som varit fylld av amerikanska bilar och alltså egentligen inte är jag... har varit såå fantastiskt rolig!

En lördag varje sommar anordnas American Car Show i Norrtälje och denna helg var en sådan! Särbon... som bl a har en Chevrolet Camaro (fråga mig inte om årsmodell.. *fniss*... men se ovan) brukar åka in i Societetsparken och ställa ut sin bil... mest på kul och för att ha någonstans att sitta och fika mellan alla vandringar bland utställda bilar. Jag brukar sluta upp någon gång under eftermiddagen och tillbringa resten av dagen tillsammans med honom... förhoppningsvis har han hunnit träffa alla "gamla" bilpolare då och hunnit prata av sig, för mig, obegripligheter om motorer och ditt och datt. I år var det faktiskt kul... eftersom jag hade min nya kamera med mig och kunde fokusera på vackra motiv och bilder. Nedan endast ett litet smakprov... det blev över 100 bilder!!!


Det som fascinerar mig med denna bilkultur är hur olika de människor som sysslar med detta förhåller sig till sina älskade bilar. För min särbo är det ett genuint intresse... för hans bror är det en livsstil.... han verkligen lever femtiotal. Hans hem ser ut som taget från femtiotalet, hans musiksmak andas samma tidsanda... liksom hans kläder och frisyr. Och var och en blir ju salig på sitt!

Jag avslutade i alla fall min lördagkväll med att för första gången i mitt liv åka i en (förlåt älskling!) raggarbil...
en Cadillac cab -59 och cruisa runt på sta'n...
Tro't eller ej, men det var häftigt och jag blev i alla fall lite salig!




6 kommentarer :

Mina Gouldsamadiner sa...

Sedär ja...va fräckt...att få cruisa runt på "gamledar" i en raggarbil...kul...än finns det hopp för oss "gamlingar"...hehe...nej men skämt åsido...visst är det lite nostalgi ändå av ungdomen...när jag var yngre hade jag en period när jag var väldigt impad av dessa bilar...och det hände att även jag cruisade runt i "raggarbilar"...för övrigt har du tagit riktigt snygga foton...måste ändå ha vart kul att se alla dessa bilar...kramiz...

Tina sa...

Hej du underbara vän!! Tack snälla för din fina hälsning hos mig! Behövde verkligen det nu!!
Åååå, jag ÄLSKAR gammla " raggarbilar"!! När jag & min man va unga & träffades va vi "raggare". Jag kom från en ordentlig familj.. där flickor ska vara fina & helst inte synas el höras.. fniss.. lite överdrivet kanske men ungefär.. så träffar jag då min man som 15 åring & jag gjorde en tvärvändning. Men vi va inga hemska raggare som söp & slogs.. nä, vi älskade bilarna & atmosfären som blir!! Min man har en Cheva -53 nu.. har alltid funnits nån gammal bil i våra liv. Men jag håller med dig... fniss.. konstigt att vi föds på samma grunder både kille & tjej.. killar dras till bilar & motorer.. flickorna till dockor & fina prinsess klänningar!!! :-)
Underbara bilder du har i detta inlägg :-)
Tack själv snälla du för att DU är min vän!!!
Betyder sååå mycket för mig!!
Glöm ALDRIG det!!!!!
Kram Tina från
http://www.tina-livetrhrochnu.blogspot.com

Photo by Maria sa...

Häftigt...
Jag är inte överförtjust i dessa bilar heller men det finns ändå en hel del fina amerikanare och när de kommer flera stycken i en crusing så är det häftigt..

Jättefina bilder..

Kram
Mia

Maria Björkman sa...

Att du kunde njuta och tycka helgen blev så häftig måste helt enkelt bero på att du på grund av bristande intresse inte heller hade några särskilda förväntningar. Och - släppte taget! Att släppa taget är ofta receptet.

Olikheter berikar. För det mesta!

Annika Estassy sa...

Din nya kamera tar väldigt fina bilder! ;-)
Jag var på American Car Show för några år sedan och det var en rolig upplevelse, trots att jag inte alls är intresserad av "raggarbilar". Tänk vad folk kan vara engagerade! De putsar och fejar och motorerna är lika blanka som lacket.

Mina Gouldsamadiner sa...

SNYGGT!!! ser att du oxå har drabbats av byta-bakgrundssjukan...men visst är det kul!!! finns så mkt. fint att testa...allt efter humör och dagsform...kramen...keep up the good work girl...