15 juni 2009

Egenvård...


Med jämna mellanrum brukar jag ha en ambition att sköta om mig själv en hel kväll och skämma bort mig med att bland annat ta hand om mina fötter.... något som jag för övrigt är urusel på. De arma stackarna som ska bära på min lekamen får utstå mycket.... från att stoppas in i smala högklackade skor och stövlar till dålig skötsel. De borde egentligen ges samma ömma omvårdnad som mitt ansikte eller mina händer.

Samtidigt som jag gör detta idkar jag också lite manikyr. Läste i ett kvinnligt magasin för några år sedan en artikel om tre kända svenska män som fick tala om vad de tyckte var viktigt att en kvinna tog hand om hos sig själv... där en utav dem svarade att en kvinna som tar hand om sina händer visar att hon också tar hand om sig själv på andra sätt.
Eftersom jag ofta studerar människors händer så har jag tänkt på det han svarade och tror nog att han faktiskt
har rätt i det till en del.
Själv har jag, enligt min närmaste omgivning, ett otroligt starkt kroppsspråk och gestikulerar mycket med mina händer när jag pratar. Barnen brukar säga att "om man hugger av mamma händerna så kan hon inte prata"... och det ligger en hel del sanning i det. Kanske därför jag är mån om att ta hand om mina händer! Det är ju också dem jag använder när jag skapar vackra saker... och berör mina älskade med....
Som kristyren på kakan... grädden på moset.... eller vad man nu väljer att kalla det, så unnade jag mig också i detta regnrusk att sola en stund. Det piggade upp och jag kände mig skönt avslappnad efteråt. Det var egentligen bara träningen som saknades ikväll.... men det blev en stund på spikmattan istället.

Sist... men inte minst... vill jag delge alla en ängel! En gåva som jag fick av min mamma i helgen... efter att hon varit i Finland och hittat denna utsökt vackra kristall innehållande en skir och vacker ängel. Är glad för alla unika änglar som hamnar i min änglasamling.... eftersom jag vill att de änglar jag har inte ska vara några dussinproduktioner utan lite speciella...

1 kommentar :

Photo by Maria sa...

Att ta hand om sig själv överhuvudtaget är viktigt.. Att ta en stund och bara njuta av ett bad kan vara bästa sättet att hitta energi tex..

Jag samlade på änglar ett tag med och gillade oxå att ha änglar som inte massproducerades.. Nu ligger de mesta på vinden då jag tröttnade lite på dem men en vacker dag kanske de flyger fram igen :-)
Vacker var den du fått..

Ha en bra natt och sov så gott..

Kram
Mia