10 januari 2010

Om kärlek...

"Om kärleken förunnas en, i vilken form den än uppträder, så är det en dödssynd att avstå från den. Det är den enda verkliga dödssynden.

Om kärleken förunnas en, jag säger OM, för det är inte självklart. Det finns ingen mänsklig rättighet som säger att Du ska bli älskad, att Du kommer att bli kärlek förunnad.

Så om kärleken förunnas Er, i vilken form den än uppträder, så grabba för fan tag i den, för Ni kanske inte får någon mer chans.

I vilken form den än uppträder, för det är så mycket som kan vara fel. Fel ras, fel hudfärg, fel hårfärg, fel kön och fel ålder, och jag har dålig andedräkt och jag är inte säker under armarna och jag kan inte dansa, jag vill vakna hemma, äta min egen frukost och Herre Gud.

Jag har en väninna som inte längre vågar, utan varje fredag spelar hon istället Alfapet. Så när hon kommer upp till himmelen och Sankte Per frågar henne "Nå, hur nyttjade Du Ditt liv, hur brukade Du Dina arma jordetimmar?", då kan hon svara "Jo, jag spelade 2000 partier Alfapet."

Så frågan är, "Är det av godo eller av ondo att ha spelat 2000 partier Alfapet?" och jag säger att det är inte värt det. Inte ens om Ni får både Y och X och kan lägga yxa på tre gånger ordpoäng och få 48 poäng, så är det värt att avstå från kärleken."


Underbart skrivet av Jonas Gardell




3 kommentarer :

anette sa...

Ja, Jonas Gardell, underbart skrivet..
Nä, man kanske inte får fler chanser...
Önskar dig Pia en härlig måndag.

kram

Marie sa...

Kul och klokt, och jag spelar nästan aldrig alfapet...men jag har väl ändå något att lära när det gäller att ta vara på det livet bjuder på och våga lite mer. Kram

Unknown sa...

Jag tycker det är bland det svåraste som finns. Var börja? Jag har massor jag vill göra (inte just nu kanske på grund av mitt tillstånd) men jag vill ut i livet men vet inte hur! Jag vägrar hålla på med meningslöst tidsfördriv, ibland är det väl kul med ett spel men nej - alltid - blir en flykt. Men ensam ut och dansa? Nej det är inte heller något alternativ. Jag har tillbringat många kvällar att leta olika alternativ på nätet där jag kan hitta på något som ska bringa mig glädje på fredagkvällen som singel då alla mina vänner har familj och småttingar. Jag behöver öppna mig mer antagligen så kommer det väl. Kram Anne