10 januari 2010

Sol och glädje..

Jag har haft två fantastiska dagar fyllda av livsglädje. Igår med äldsta barnbarnet Emil, som efter en god natts sömn väckte sin mormor med orden "Du är världens bästa mormor". Det hjärtat som inte smälter då är gjort av stål. Vi låg kvar i sängen och pratade en stund innan vi gjorde i ordning en god grötfrukost.
Tanken var att vi skulle mysa, gå ner i källaren och vara sakletare och måla med akrylfärger. Nog hade vi det mysigt allt, med Lillefot på dvd - och hittade saker i källaren gjorde vi också, en massa roliga böcker och pussel. Men Emil bestämde att vi skulle måla nästa gång, han ville hellre höra
sagorna vi tog med oss från källaren.

God middag i glatt sällskap med vännen Lise-Lotte avslutade dagen och det kändes skönt i själen när jag vandrade hemåt i natten. Men inte kunde jag sova inte, satt vaken till 05:00 på morgonen och testade olika layouter till bloggen och läste i min bok. Layout-byte kommer troligen att ske ganska snart, så om det blir lite rörigt i bloggen ett tag så får man stå ut.



Med anledning av den sena (eller tidiga) timmen för sömnens antågande, så sov jag länge idag.
När jag vaknade och slog upp mina blågröna överväldigades jag av den strålande solen och vilket underbart väder det var. Det var länge sedan jag var så snabb i kläderna och att göra mig i ordning, för här skulle det inte spillas någon tid i onödan. F d särbon ringde lägligt och frågade om vi skulle ta en promenad och så blev det. Med kameran under armen och varma kläder på, var vi ute och promenerade nästan en timme och avslutade med en härlig fika med goa mackor med hemgjord skagenröra hos mig.

Fick under kvällen ett flertal förfrågningar om att följa med ut och ta en öl, men avböjde denna gång, tror att sömnbristen kommer att ge sig till känna .
Istället frågade grannen om jag ville komma ner och ta ett glas vin med henne och det lockade hellre.
Så jag tassade ner i raggsockorna och njöt av några glas gott vin och härligt sällskap en stund. Nu kan man inte annat än vara nöjd med dagen, och än är det en dag kvar innan arbetet hägrar.



4 kommentarer :

Annika Estassy sa...

Att inte somna förrän klockan 5 måste var jobbigt. Själv somade så sött när jag skulle men vakna 1/4 med magkatarr! Alltid ska det vara nå't. Vilka härliga dagar du beskriver Pia - så ska livet vara!

Maria Björkman sa...

Vi tycks ha samma rytm, även jag går i layoutbytartankar. Tycker det är passande nu när bloggens första födelsedag närmar sig. Och det finns ju så mycket fint att välja på!

anette sa...

Härlig dag igår..
Ja, man måste om man kan, ta vara på varje solig stund vi kan få.
Själv blev det inte så mycket njuta av vädret , men en timme ute fick jag och min lilla Frans.
Önskar dig en fin söndag
kram

Marie sa...

Det låter verkligen som härliga dagar, innehållsrika utan att vara stressiga. Så hoppas jag att din söndag fortsätter i samma anda. Kram