7 maj 2009

Fredagsfika...

Varje fredag morgon på jobbet träffas jag och åtta arbetskamrater i varandras fikarum och har ett gemensamt fredagsfika.... något som är oerhört populärt och befrämjar välbefinnandet i gruppen....
Dessutom så känns det som en bra "helg"-start och resten av dagen går som en dans... inte bara för att det är fredag utan för att vi har fått vår lilla mysstund på morgonen.
Det betyder att ungefär en gång varannan månad så blir det min tur att bjuda på fredagsfika och till imorgon har jag bakat mitt fyllda matbröd... som jag varierar efter tycke och smak och beroende på vad jag har hemma.

Idag fyllde jag det med pesto, prosciutto, soltorkade tomater, mozzarella och färsk basilika och det blev såå gott! (Var ju tvungen att smaka!)
På begäran från vänner kommer här receptet:


50 g jäst
1 tsk salt och en nypa socker
25 g smält margarin
5 dl vatten
ca 13-15 dl vetemjöl


Blanda jäst, salt och socker och låt smälta. Smält margarinet i en kastrull och häll över vattnet och värm till fingerljummet. Knåda in mjölet och låt jäsa 40 min. Kavla sedan ut degen till en rektangel och lägg på fyllningen efter tycke och smak. Rulla ihop till en rulltårta och stoppa in ändarna i varandra och nyp ihop.
Gräddas i 200 grader ca 30 min.
Man kan också strö riven parmesan över brödet innan det gräddas.... Mmmmm!
.

2 kommentarer :

Sissel sa...

det här ska jag testa till vårens och sommarens utflykter. tack för tipset!

Maria Björkman sa...

Åh, om jag bara var hälften så pysslig och duktig som du...!