28 februari 2010

Elvira Madigan...

Har just nu suttit och tittat på en dokumentärfilm om skådespelerskan Pia Degermark som jag ofta ser promenerande med sin lilla hund i min hemstad, där också hon bor. Brukar också stöta på henne i vår tygaffär när hon är inne och handlar material till sina vackra broderade kuddar.
Ett tragiskt människoöde, om en underskön och förmodligen väldigt själfull ung flicka som var tvungen att leva upp till omgivningens förväntningar efter debuten i en av de vackraste filmer jag sett.
Vi fick se Elvira Madigan en förmiddag på svenskalektionen i sjunde klass på högstadiet och jag älskade den från början till slut.. och Mozarts pianokonsert gick varm på min kassettbandspelare.
Vacker nostalgi!

2 kommentarer :

Annika Estassy sa...

Jag hoppas att hon sent omsider hittade harmoni i sitt liv, stackars Pia. Norrtälje borde vara rätta platsen för det.

Sfinxen46 sa...

Jag såg också filmen igår och blev väldigt berörd Har själv bott i Norrtäle i många år och hade en vän här i helgen, som bor i Norrtälje och hon ser Pia då och då på gatorna med sin lilla hund Pia verkar trots allt hålla huvudet högt och står för det liv hon levt. Ja vad kan hon annat göra. Det är beundransvärt