13 november 2009

De val vi gör....

eller de val vi väljer att inte göra... påverkar vårt liv mer än vi någonsin tror.

När jag för många år sedan, efter min andra skilsmässa, gick hos en samtalsterapeut för att hitta mig själv och vi diskuterade hur mitt liv sett ut och vilka val jag gjort, präntade hon för all framtid in i mig att det finns ingenting i livet som "bara blir".... utan de tillfällen vi tror "bara blir" är tillfällen då vi gör valet att inte välja.


När jag ikväll sitter och ser en av de vackraste kärleksfilmerna, "Broarna vid Madison County", med en av mina favoriter, Meryl Streep, är det budskapet så solklart.
Med den livserfarenhet jag har idag så hade jag aldrig klarat av att göra det hon gjorde, utan hade tveklöst följt den man som säger "Så här säker blir man bara en gång i livet!" Jag hade varit för uppfylld av kärleken och för nyfiken på vad som kunde ha blivit för att låta bli.
Det kanske låter själviskt och det svåraste som finns är att såra en annan människa, men livet är alldeles för kort för att man inte ska ta ansvar för sin egen lycka!


3 kommentarer :

Marie sa...

Så sant...viktiga val i livet, som påverkar oss länge och alltid. Både de vi tar och de val vi inte tar.
Kram

Annika Estassy sa...

Jag var på en filmfestival i Norge när jag såg filmen och jag grät floder. Jag insåg då allt som fattades mig i min dåvarande relation. 10 senare valde jag att gå.

Kajsa sa...

Jag har sett filmen förrut men kunde inte låta bli att se den igen.
Tänk om vi alltid visste vad våra val till slut får för resultat......!Vore det bra?Jag vet inte....!Oftast när vi göra valen så tror vi att det är bra val.Men olika omständigheter och andra människors viljor och vår egen utveckling gör det inte så lätt att alltid få positiva effekter av de val vi gjort.
Men grundtanken måste vara att vi gör val som är bra för oss och våra medmänniskor.


Kram och sovgott Kajsa