18 november 2009

Mål och visioner...

Trött och fortfarande lite hängig tog jag mig till jobbet idag för att delta i vår planeringsdag, där vi diskuterade arbetets syfte, mål och strategier med anledning av den omorganisation som vår enhet genomgår. Det låter som om vi inte vet vad vi gör och varför, men ibland behöver man få konkreta uppgifter att arbeta utifrån som belyser saker och ting ur olika vinklar. Vi hade många finurliga, roliga och givande samtal under dagen och jag var ordentligt trött på väg hem. Somnade som en stock på bussen.

Frågan kom upp kring skillnaden på vision och mål och vi konstaterade att det ibland är en tolkningsfråga, men att visionen är en bild av hur man vill att någonting ska se ut eller bli och att målet är när man faktiskt nått den bilden.
Inte så tokigt att fokusera på om man vill få en ändring till stånd i livet, oavsett om det gäller arbete, relationer eller boende.

Min målbild just nu är att bli ordentligt frisk så att jag kan ta hand om min kropp på ett sätt som är snällt, men ändå bygger upp styrkan i den så att den får vara frisk, stark och orka bära min själ länge till. Har svårt för att ta det lugnt vad det än gäller och då framförallt träning... men den här gången ser jag framför mig att jag lyckas.


Ser också framför mig hur jag går barfota på stranden... och den visionen är verkligen något att se fram emot i det kompakta mörkret idag!

5 kommentarer :

A home far away sa...

Jag tycker att det är viktigt att man har såna möten om mål och vision, om inte annat så för att man får känna sig delaktig, inte sant?

Ha en fin dag!
Kram Gunilla i Singapore

Moonrose/ Vonneli sa...

Ja det målet, att gå barfota på stranden är verkligen något att se fram emot...känns bara så långt borta...

Visst är det så att vi behöver en vision om att nå ett mål, något att arbeta med och nå fram till.

Ha det gott!

Kram Yvonne

Maria Björkman sa...

Jag gillade särskilt målet om barfota på stranden. Där är jag om 64 dagar. Tack för påminnelsen!

Pia sa...

Lyckos Dig Maria!

Och Du, Gunilla, har privilegiet att gå barfota varje dag om Du vill! :)

Photo by Maria sa...

Ditt mål låter som ett bra och sunt mål och det är ett mål du kommer att klara..

Barfota i sanden längtar man ju efter nu när det är grått och trist ute, men en vacker dag är det vår och sommar igen :-)

Kram
Mia